Literatuurlijst

Literatuurlijst

Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, N., De Meyere J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein, J., Simons, M., & Verellen, N. (2012). Leerkracht zijn: Glossarium. Leuven: Acco.


Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, N., De Meyere J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein, J., Simons, M., & Verellen, N. (2012). De liefde voor het vak: Op zoek naar een pedagogie(k) van meesterschap. Impuls voor Onderwijsbegeleiding, 42 (4), 178-187.


Biesta, G. (2012). Goed onderwijs en de cultuur van het meten: Ethiek, politiek en democratie. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.


Biesta, G. (2015). Het prachtige risico van onderwijs. Culemborg: Phronese.


Biesta, G. (2018). De terugkeer van het lesgeven. Culemborg: Phronese.


Biesta, G. (2019, november). Wat heeft een (driejarige) lerarenopleiding (in Vlaanderen) essentieel te doen? In G. Decin (Voorzitter), Spots op de lerarenopleiding. Studiedag georganiseerd door de Lerarenopleiding van Hogeschool UCLL, Leuven.


Burggraeve, R. (2000). Eigen-wijze liefde: Fragmenten van bijbels denken. Leuven: Acco.


Cohen, L. (1992). Anthem. On The Future. Londen: Columbia.


De Nieuwe Bijbelvertaling. (2005). Uitgeverij Jongbloed.


Ijsseling, H. (2020, januari). Bezield en bezielend onderwijs: Pedagogiek van onderbreking en verbinding. In Professionaliseren met hart en ziel: Samen leren en samen leven in een wereldstad, Lectoraat georganiseerd door de Thomas More Hogeschool, Rotterdam.


Kansen door de crisis : Gert Biesta over de leraar als kunstenaar. (2020, 10 juni). Retrieved September 18, 2020, from https://www.verus.nl/actueel/blogs/anoniem/kansen-door-de-crisis-gert-biesta-over-de-leraar-als-kunstenaar


Kelchtermans, G. (2003/4). Kwetsbaarheid als pedagogische kwaliteit: Kanttekeningen over goed onderwijs. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 2003/4 (6), 494-497.


Kelchtermans, G. (1999). Kwetsbaarheid en professionele identiteit van leerkrachten basisonderwijs: Een exploratie van de morele en politieke wortels. Pedagogisch Tijdschrift, 24 (4), 471-492.


Kelchtermans, G., & Simons, M. (2007). Op zoek naar de pedagogische betekenis van onderwijs: Voorbij functionalisme en paradigmadruk. Pedagogische Studiën 84 (2), 145-152.


La Jevic, L. & Springgay, S. (2008). A/r/tography as an Ethics of Embodiment : Visual Journals in Preservice Education. Qualitative Inquiry, 14(1), 67-89. http://doi.org/10,1177/1077800407304509


Levinas, E. (1971). Totalité et Infini: Essai sur l’extériorité. Den Haag: Martinus Nijhoff.


Levinas, E. (2001). En découvrant l'existence avec Husserl et Heidegger (3de druk), Parijs : Vrin.


Lerarenopleiding UCLL. Leraars bewegen: Visietekst Groep Lerarenopleiding. Geraadpleegd op 6 mei 2021, van https://www.ucll.be/sites/default/files/documents/lerarenopleiding/bako_balo_hasselt/opleidingsvisie_programma/170926_visietekst_lerarenopleiding_leraarsbewegen_def.pdf


Lewis, T.E. (2015), Suspending the Ontology of Effectiveness in Education: Reclaiming the Theatrical Gestures of the Ineffective Teacher. In T.E. Lewis & M.J. Laverty (eds.), Art’s Teachings, Teaching’s Art: Philosophical, Critical and Educational Musings (pp. 165-178). New York: Springer. DOI 10.1007/978-94-017-7191-7


Masschelein, J. (Red.). (2008). De lichtheid van het opvoeden: Een oefening in kijken, lezen en denken. Leuven: LannooCampus.


Masschelein, J., & Simons, M. (2012). Apologie van de school: Een publieke zaak. Leuven: Acco.


Nussbaum, M. (2011). Niet voor de winst: Waarom democratie de geesteswetenschappen nodig heeft. Amsterdam: Ambo/Anthos.


Pfeijffer, I.L. (2018). Grand hotel Europa. Amsterdam: De Arbeiderspers.


Ruijters, M. (2012). Donald Shön en Chris Argyris: Double-loop Learning. In M. Ruijters, R. Simons & R. Schut (Reds.), Canon van het leren (pp. 197-210). Amsterdam: Boom.


Schmidt, P. (1991). Woord van God, boek van mensen: Inleiding tot de Evangeliën en de Handelingen. Averbode: Altiora.


School of Education (september 2010-augustus 2012). De liefde voor het vak: Naar een pedagogie(k) van het meesterschap. Geraadpleegd op 25 september 2020, van https://www.liefdevoorhetvak.be


Simons, M., & Masschelein, J. (2017). De leerling centraal in het onderwijs? Grenzen van de personalisering. Leuven/Den Haag: Acco.


Springgay, S., Irwin, R. L., Kind, S. W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. http://doi.org/10.1177/1077800405280696


Standaert, R. (2014). De becijferde school: Meetcultus en meetcultuur. Leuven: Acco.


St. Pierre, E. A. (2014). A brief and personal history of post qualitative research: Toward “post inquiry”. Journal of Curriculum Theorizing, 30(2), 2–19.


Tempest, K. (2019). Hold your own. On The Book of Traps and Lessons. Burbank: American Recordings.


VanSlyke-Briggs, K. (2009). Consider ethnofiction, Ethnography and Education, 4(3), 335-345. http://doi.org/10.1080/17457820903170143


Visker, R. (2001). Fluiten in het donker. Ethische perspectieven 11 (3), 147-157.


Weyts, B. (2019-2020). Beleidsnota Onderwijs en Vorming 2019-2024. Geraadpleegd op 26 juni 2020, van https://www.vlaanderen.be/ (pp.7-8).

Share by: